Forslag til forskjellige aktiviteter

Sisten

Orienteringsleker

Leker

For de minste

Fangleker

Ball - Leker

Diverse leker

 

Sisten

3-mann i vinden

Antall deltakere: Fra 6 personer og oppover (parttall). Utstyr: Ingen.

Gå sammen to og to. Ett av parene splittes. Den ene skal fange den andre. Den som skal fanges, kan plassere seg som tredjemann ved siden av et annet par. Da er vedkommende fri. Den personen som står ytterst på den andre siden, må springe og forsøke å unngå å bli tatt. Dersom en blir tatt, overtar hun/han sisten og leken fortsetter på samme måte.

 

Apparatsisten

Antall deltakere: Fra 5-6 personer og oppover. Utstyr: Ulike ”gymsalapparater”.

Plasser mange apparater rundt i salen. Apparatene fungerer som fristed. Man må oppholde seg med hele kroppen på apparatet. Det kan aldri være mer enn tre elever på samme apparat. Antallet elever som har sisten kan variere alt etter tallet på deltakende barn. NB! Sett ut et slikt antall apparater, at det alltid må bli noen som ikke har noe ledig apparat å gå til.

 

Doktorsisten

Antall deltakere: Fra 5-6 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

Den personen som har fått sisten, gir fra seg sisten ved å ta på en annen person. Der på kroppen vedkommende berører, må personen holde mens han jakter på en ny, som skal få sisten.

 

Hoppe bukk-sisten 1

Antall deltakere: Fra 6 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

De som ikke har sisten, har fristeder i form av å hoppe opp på ryggen til en annen. Når man står i denne posisjonen, kan man ikke bli sistet.

 

Hoppe bukk-sisten 2

Antall deltakere: Fra 6 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

En eller flere har sisten. De som blir tatt, må sette seg ned på huk med hodet bøyd fremover. De som frir kan befri de elevene som er blitt tatt ved å hoppe bukk over dem. Når de hopper bukk kan de heller ikke bli sistet

 

Kjedesisten (Vil du være med så heng på)

Antall deltakere: Fra 6 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

En elev bli plukket ut til å ha sisten. Han skal fange en annen person, da blir de to. Etter hvert som noen blir tatt, holder de hverandre i hendene. Disse to fanger en til osv. Det er kun de ytterste på rekka som kan fange.

 

Nese og tå-sisten

Antall deltakere: Fra 5-6 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

En eller flere har sisten, og skal ta de andre. I stedet for å ha fristed, må deltakerne holde i nesen med høyre hånd og stortåa med venstre. Hver deltaker kan bare fri seg fire ganger i hver omgang.

 

Nordavind og Sønnavind

Antall deltakere: Fra 8 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

En elev er Sønnavind og to elever er Nordavind. De som er Nordavind har som oppgave å stivfryse så mange som mulig, ved å berøre dem med hånden. Den som er Sønnavind skal befri de stivfrosne, ved å gi dem et slag med hånden og si ”fri”.

 

Ringsisten

Antall deltakere: Fra 6-7 personer og oppover. Utstyr: Dekke av asfalt eller sand, eventuelt kritt.

Tegn opp fem ringer. Det er viktig med god avstand mellom ringene. Den som har sisten roper ”Kom ut!”, og alle må da springe til en ny ring. Den som blir tatt utenfor ringene, har sisten neste gang.

 

Stiv heks

Antall deltakere: Fra 6-7 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

En eller flere har sisten. Når man blir tatt, må man stille seg med spredte ben. Man blir fri ved at en annen kryper mellom bena.

 

Streksisten

Antall deltakere: Fra 5-6 personer og oppover. Utstyr: Streker på et gymsalgulv eller opptegna ute.

En har sisten og skal prøve å gi den fra seg. Det er bare lov å følge strekene i gymsalen (evt. ute).

 

Sykehussisten

Antall deltakere: Fra 10 personer og oppover. Utstyr: Tjukkas.

De som blir tatt må legge seg ned på ryggen. For at de skal bli friske må fire, som fra før er friske, frakte pasienten til sykehuset. De tar da tak i den sykes armer og ben, og frakter han til sykehuset. Det er ikke lov til å ta ambulansepersonell. Sykehuset er tjukkasen, som blir lagt i det ene hjørnet av gymsalen

 

Trebenssisten

Antall deltakere: Fra 8 personer og oppover. Utstyr: Tau.

Bind bena sammen to og to. Disse to må samarbeide hele tiden. Ett par starter med sisten. Når de klarer å ta et annet par, overtar dette paret sisten.

 

Troll og stein

Antall deltakere: Fra 10 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

La to eller tre av elevene være troll, som skal prøve å fange de andre. Den som blir tatt, krøller seg sammen til en liten stein. De andre elevene kan befri steinene, ved å hoppe over dem.

Alternativ: Hvis ikke andre befrir deg, kan du befri deg selv ved å gjøre 5 armbøyninger eller 5 sit-ups o.l.

 

Orienteringsleker

Hvem er borte?

Antall deltakere: Fra 8-10 personer og oppover. Utstyr: Musikk og 1 teppe/laken.

Elevene er spredd rundt i rommet. I det samme musikken høres, skal de danse og hoppe omkring. Plutselig stopper musikken, og alle kaster seg ned på gulvet, og lukker igjen øynene. NB! Ikke lov å titte! Læreren legger ett teppe, laken eller lignende over en av elevene. Deretter er det om å gjøre å finne ut hvem som mangler!

 

Kongen befaler / Fargekongen

Antall deltakere: Fra 4 deltakere og oppover. Utstyr: Ingen.

En er konge. Resten av barna stiller seg bak en strek. Før leken settes i gang, må deltakerne bli enige om hvilke dyreskritt og lengder de opererer med, og hvordan de utføres. Dyreskrittene kan være:

Museskritt = en fotlengde.

Elefantskritt = så langt som man kan strekke seg.

Harehopp = hoppe forover med begge bena osv.

Kongen står hele tiden med ryggen til de andre, mens de står på linje bak streken. Kongen sier for eksempel: ”Den som har noe rødt på seg går to museskritt frem.” Alle som har noe rødt på seg, går da to skritt frem. Slik fortsetter leken med alle farger og dyreskritt. Den som kommer først frem til kongen og tatt han på skulderen, får være konge neste gang.

 

Lede ringen

Antall deltakere: Fra 6 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

Alle elevene står i ring. En elev snur seg, mens de andre avtaler hvem som skal starte Maskineriet (bevegelsen). Alle skal gjøre de samme bevegelsene, men det er samme person som forandrer bevegelsene hele tiden. Den personen som måtte snu seg, skal forsøke å oppdage hvem som leder bevegelsene. Når lederen blir oppdaget, skal han i neste omgang bli observatør.

 

Rødt lys

Antall deltakere: Fra 5-6 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

En person står vendt mot veggen. Resten av elevene står et stykke bak, på en linje. Den som står ved veggen skal telle til ti, før han snur seg (eller bare snur seg plutselig). Mens telleren har ryggen til, kan deltakerne løpe fremover. Når telleren snur seg, må alle stå helt stille. Den som rører på seg, må gå helt tilbake til utgangspunktet. Målet er å komme seg helt over, og rope: ”Rødt lys!” uten å bli sett. Den som klarer dette, skal stå neste gang.

 

Trafikklyset

Antall deltakere: Fra 4-5 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

Elevene står midt i gymsalen, på en lang rekke. Ansiktene er vendt mot læreren, som står rett overfor dem. Hvis læreren roper ”rødt”, springer elevene til veggen på venstre side og ved ”grønt” til høyre side. Roper læreren gult, tar elevene to spretthopp.

Alternativ: På litt eldre elever, kan for eksempel læreren rope rødt, og selv løpe til høyre og lignende. Dersom man gjør noe feil, kan straff som for eksempel 5 sit-ups eller armhevinger være er virkemiddel.

 

Værleken

Antall deltakere: Fra 8-10 personer og oppover. Utstyr: En gymsal, med eventuelt ribbevegger.

Barna løper enten rundt i salen, eller står på linje bak læreren. Læreren bestemmer at for eksempel ribbevegg betyr FLOM, gulv er JORDSKJELV, høyre vegg er SOL og venstre vegg er REGN. Barna løper rundt i salen, og når læreren roper FLOM, må barna skyndte seg opp i ribbeveggen. Sistemann er ute av leken. Slik fortsetter leken; når læreren roper et væruttrykk, og barna på huske hva væruttrykkene medfører.

 

Leker

Av og på teppet

Man trenger en lang teppekant eller et frittliggende teppe. Alle står langs kanten av teppet.

Alle står langs kanten av teppet. En opproper står utenfor. Han roper: «av teppet» og alle skal hoppe ut på gulvet. Han roper «på teppet» og alle skal hoppe på igjen.

Dette skal ropes fortere og fortere og det er også lov å rope på teppet, på teppet osv etter hverandre for å forvirre. Til slutt er en person igjen; vinneren.

 

Stolleken

En morsom lek hvor både store og små kan være med. Hvis det er 10 personer med, setter man 9 stoler i en ring.

Barna masjerer rundt stolene til musikk. Når musikken bilr skrudd av er det om å gjøre å sette seg på en ledig stol. Den som blir til overs er «ute». En stol tas vekk. Slik fortsetter leken til det er en stol igjen og en vinner.

 

Rødt og grønt lys

Denne leken egner seg godt både ute og inne. Leken passer for barn fra 4 år og oppover. Det må være minst tre personer med. Antallet oppad er det bare plassen som avgjør.

En person står inntill en vegg med ryggen mot de andre. Resten av flokken står på linje et stykke unna. (Ute kan man gjerne stå 20-30meter unna. Inne begrenser det seg selv.)

Personen som står med ryggen til roper «Grønt lys» og flokken beveger seg sakte mot ham. Så roper han plutselig «Rødt lys» og snur seg fort. Da må alle stå helt stille og de som ikke klarer å stoppe så fort og som rører på seg etter at han har snudd seg, de må gå tilbake til startstreken. Slik fortsetter det til vin neren klarer å ta på veggen.

 

Døde elefanter

Denne leken er alle foreldres drøm og egner seg godt dersom barna begynner å bli ekstra ville. Leken går kort og godt ut på at et av barna sitter på en stol mens alle de andre legger seg ned på ryggen eller magen og lukker øynene. Det er om å gjøre å ikke røre på seg. Den som sitter på stolen må følge godt med og de som rører på seg er «ute».

De som er «ute» hjelper til med å se hvem som rører på seg. Den som blir liggende igjen til slutt, har vunnet.

 

For de minste

Her ser du hele kroppen min

Bevegelser

Her: ta begge hender og armer ut og ned

Hodet: hold på hodet med begge hender

Kinn: stryk på kinnet

Ørene: hold på dem

Nese: pek på den

Hake: kjenn på den

Øynene: pek på begge øyne eller lag kikkert

Ser: pekefinger og langfinger fra øynene og ut

Bena: gå på stedet

Skuldre/armer: hold på dem

Bryst/knær: hold på dem

Tær: bøy deg og ta på dem

Høyt opp: strekk armene i været

 

Tekst

Her ser du hele kroppen min,

Hodet på topp, jeg har to kinn,

Ørene her og nese der,

Og munn og hake har jeg her.

Øynene mine ser jeg med,

Bena kan gå så langt avsted,

Skuldre og armer, bryst og knær,

Og helt her nede har jeg tær. Øre, øyne, nese, munn,

Hake, bryst og knær.

Skuldre, armer, strekk høyt opp, og hode har jeg her, ja !Her ser du hele….. (en gang til..)

 

Hode, skulder, kne og tå

Hode, skulder, kne, og tå, kne og tå Hode, skulder, kne og tå, kne og tå Øyne, ører, kinn å klappe på Hode, skulder, kne og tå, kne og tå

Barna berører kroppsdelene som blir nevnt i sangen

 

Hopp og sprett, tjo hei

Barna står i ring på gulvet. Lederen eller et av barna synger første halvdelen av hvert vers. Ved Tra-la-la-la synger alle med, samtidig som bevegelsene utføres i takt med melodien.

Hoppe: Hendene i hoftefeste, myke svikthopp. Nikke: Kroppen stille, hendene mot hverandre på kinesisk vis med fingertuppene opp, barna nikker. Bøye: Armsving i kryss og knebøy. Synge: Hvilevers uten bevegelser. Klappe: Vekselsvis til høyre og venstre med store bevegelser. Danse: Ringen sluttet og tripping lett på tå.

 

Fangleker

Edderkopper og fluer

-Ett barn velges til å være edderkopp – barnet løper rundt og sier: «Jeg trenger fluer til nettet mitt», og prøver å fange så mange som mulige av de andre, som er fluer.   -Når en flue er fanget, må den stå stille med bena fra hverandre.   -En fanget flue kan bli befridd av en som ikke er fanget, ved at denne krabber mellom bena til den fangede.   -Leken varer til man ikke gidder mer. Man kan bytte på å være edderkopp etter en stund.

 

Fargeleken

Antall deltakere: Fra 5-6 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

Alle elevene står på kortsiden. En elev er valgt ut til å stå i midten. Hun sier for eksempel: ”Alle som har gult på seg må ut!”. De forsøker å løpe over til den andre siden uten å bli tatt. Dersom de blir tatt, må de være med på å ta i neste omgang.

 

Haien kommer

Antall deltakere: Fra 9 personer og oppover. Utstyr: Hvert sitt hjørne i en gymsal eller oppmerkede steder ute.

Klassen deles inn i fire grupper; torsk, sei, makrell, flyndre og en hai. Fiskeslagene skal stå i hvert sitt hjørne (eller på et oppmerket sted), mens haien er i midten. Læreren utkommanderer ett og ett fiskeslag (eks. ”All torsk kom ut og svøm” eller ”All torsk skal komme frem”). Fiskeslagene skal så svømme/løpe i sirkel rundt haien, helt til læreren sier: ”Haien kommer!” Fiskeslagene må da finne tilbake til sitt hjørne, før haien tar dem. De som fanges, skal være haier sammen med den opprinnelige haien.

 

Hauk og due

Antall deltakere: Fra 6-7 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

En person er hauk, en er duemor og resten er duer. Hauken står i midten, duemor på den ene siden og duene på den andre siden. Duemor roper: ”Alle mine duer kom hjem og spis!” Duene svarer: ”Vi tør ikke for hauken tar oss”. Duemor: ”Kom likevel!” Duene løper til den andre siden. De som blir tatt, blir hauker.

Alternativ: En hauk og resten duer. Det er om å gjøre å komme seg over til den andre siden av salen/banen. De som blir tatt, fortsetter som duer.

 

Her kommer vi

Antall deltakere: Fra 8-10 personer og oppover. Utstyr: Ingen.

Del klassen i to grupper. Den ene gruppen bestemmer seg for et dyr de skal dramatisere. Den andre gruppen står 10-20 meter unna på en rekke. Dramagruppen beveger seg mot den andre gruppen, mens de sier: ”Her kommer vi, kan du gjette hva vi er?” (Setningen gjentas flere ganger.) Da dramagruppen kommer frem til den andre gruppen, stiller de seg på rekke og begynner å dramatisere det bestemte dyret. Når gruppen har gjetter riktig dyr, svarer dramagruppen : ”Ja!”, og løper hjem. Den andre gruppen forsøker å fange noen fra dramagruppen. Bytt rolle neste gang.

Alternativ: Ulike ting kan dramatiseres, for eksempel et yrke eller en kjent person.

 

Hund og hare

Antall deltakere: Fra 4-5 personer og oppover. Utstyr: Ulike gymsalapparater.

Man tar frem mange forskjellige apparater og knytter disse sammen, slik at det går an å gå fra apparat til apparat. En person skal være hund, mens de andre er harer. Det er om å gjøre å fange alle harene. MEN det er ikke lov å trå på gulvet. Finn frem til regler som gjør leken mer aktiv for alle!

 

Kari og Knut (siste par ut)

Antall deltakere: Fra 7 personer og oppover (oddetall). Utstyr: Ingen.

Elevene står parvis sammen etter hverandre. En elev står alene helt foran. Eleven som står alene roper: ”Kari og Knut, siste par ut kaffekrutt!” Det bakerste paret skal løpe ut til hver sin side og prøve å finne igjen hverandre helt foran, uten å bli tatt av den som står alene. Dersom en blir tatt, er det hans tur til å stå alene framme. Deretter fortsetter leken som tidligere beskrevet.

 

Nappe hale 

Antall deltakere: Fra 6-7 personer og oppover. Utstyr: Ett bånd til hver deltaker.

Hver elev får hver sitt bånd, som blir festet bak i buksestrikken. Det er om å gjøre å samle så mange bånd som mulig, i løpet av et bestemt tidsrom. Båndene henges rundt halsen etter hvert som man får flere, men en må alltid ha ett bånd bak.

 

Ormen lange

Antall deltakere: Fra 10 personer og oppover. Utstyr: Ingen

Lag rekker på ca. ti personer. Hodet skal forsøke å fange halen. Start leken med å si: ”Ormen lange, ormen lange, hodet skal nå halen fange!”

 

Rev og gås

Antall deltakere: 6-8 personer. Utstyr: ingen.

En er rev, en er gåsemor med alle gåsungene på slep. Disse holder om livet på hverandre, og danner en rekke med gåsemor i spissen. Reven prøver å fange den bakerste gåsungen, mens gåsemor og alle gåsungene prøver å forhindre dette. Når reven har fanget gåsungen, byttes rollene. Reven blir gåsemor, og gåsungen blir rev. Leken er ganske utmattende for den som er rev, slik at rollene bør byttes selv om reven ikke klarer å fange gåsungen.

 

Snipp og Snapp

Antall deltakere: Fra 6-8 personer og oppover (parttall). Utstyr: Ingen.

Klassen deles i to grupper. Den ene gruppen er Snipp, mens den andre er Snapp. Snippene og Snappene setter seg (legger seg, står) med ryggen mot hverandre langs en midtlinje. Når læreren roper: ”Snipp!”, skal Snippene løpe alt de kan til veggen (eller en strek), før Snappene fanger dem. Roper læreren Snapp, skal Snippene fange Snappene. Roper lærerer Snute, skal alle sitte helt rolig.

 

Ball - Leker

Den flittige bi

Antall deltakere: Fra 6 personer og oppover, to lag. Utstyr: Baller, erteposer og lignende.

Vi lager en ring i midten av salen. Det ene laget er i ringen, og prøver å tømme den for utstyr. De andre er flittige bier. De henter en og en ball etc., og bringer dem tilbake til ringen.

 

Gris

Antall deltakere: Fra 2 personer og oppover. Utstyr: 1 ball.

Deltakerne stiller seg i ring, og kaster ballen mellom seg. Man kan kaste ballen til hvem man vil. Det er også lov å lure de andre litt, slik at overraskelsen over å får ballen gjør sitt til at de mister den. Den av spillerne som mister ballen, får tildelt en bokstav. Første bokstav er G, deretter følger R, så en I og til slutt en S. Etter hvert som spillerne får GRIS, må de gå ut av spillet. Den som står igjen til slutt, uten å ha fått GRIS, er vinner.

Alternativ: Man kan på forhånd bestemme at ballen skal tas imot med venstre hånd, at man skal nikke ballen til hverandre eller at spillerne må snurre rundt, før de tar imot ballen.

 

Kanonball

–  Deltakerne deles i to lag.

–  Det brukes en myk ball, og lagene skal skyte på hverandres deltakere.

–  Den som blir truffet går til et lite område bak motstandernes lag.

–  Dersom ballen kommer ut til dette område, kan den «døde» skyte seg fri, hvis han klarer å treffe en av motstanderne.

 

Kaste egg

–  Deltakerne står på rekke bak hverandre.

–  Førstemann kaster ballen mot veggen og hopper over den med bena ut til siden når den spretter i bakken.

–  Den som står bak, fanger ballen og gjentar på samme måte. Slik fortsettes det.

–  Hvis man ikke klarer å fange ballen, eller hoppe over, får man ett «egg».

–  Hvis man får 3 egg må man stille seg med ryggen inntil veggen.

–  Nestemann skal da prøve å treffe vedkommende med ballen, mens den ved veggen skal prøve å unngå å bli truffet.

–  Blir man truffet er man «ute», dersom han klarer å unngå å bli truffet, er det tilbake i rekka igjen med 0 egg.

 

Stå-ball

Antall deltakere: Fra 3 personer og oppover. Utstyr: 1 ball.

Tegn opp en halvsirkel, som rommer alle barna foran en vegg. Alle deltakerne samler seg i halvsirkelen, og velger en til å kaste ballen. Med det samme han kaster ballen i veggen, stormer de andre deltakerne avsted. Så snart kasteren får tak i ballen igjen, roper han «Ståball!» Alle må da stanse, og stå urørlig. Kasteren skal nå fra halvsirkelen prøve å brenne en eller annen, ved å kaste ballen på vedkommende. Treffer han, blir denne kaster og en ny omgang begynner. Treffer han ikke, må han kaste ballen mot veggen på ny, mens de andre løper rundt inntil det ropes «Ståball!» igjen.

Variant 1: Tegn en stor ring på bakken. Rundt ringen tegnes det en liten ring til hver deltaker. Alle stiller seg så i hver sin ring, og får tildelt hvert sitt dyrenavn. En blir valgt ut til å kaste først. Han står da i sin ring, og spretter ballen inn i den store ringen, samtidig som han roper et dyrenavn, f.eks. «Esel!». Eselet skal da løpe frem, fange ballen og rope «Ståball!» De andre skal da helst ha kommet seg litt på avstand, før eselet forsøker å brenne en eller annen. Lykkes dette, er det hans tur til å fortsette

Variant 2: Deltakerne står i en ring, og kasteren spretter ballen hardt i bakken, slik at den går høyt i luften. Samtidig roper han navnet på en av de andre. Denne personen skal nå forsøke å ta ballen når den kommer ned igjen. Mislykkes dette, må han gå ut og den første kasteren fortsetter. Den som blir igjen til slutt har vunnet.

 

Diverse leker

Grøten koker

– Alle sitter i ring på hver sine stoler

– En velges til å stå i midten, og skal si «Grøten koker….»

– Ingen rører seg før den i midten plutselig sier «Grøten koker over».

– Da springer alle fra plassene sine og må finne en annen stol.

– Den som står skal også finne en stol

– Den som står igjen uten stol skal så stå i midten.

 

Potetløp

– Lag en startlinje og en mållinje.

– Deltakerne står ved startlinja på rekke med en potet på en skje i den ene hånda, og den andre på ryggen.

– Dersom man mister poteten plukkes den opp igjen.

– Det er om å gjøre å komme først til mål og tilbake.

 

Putelek

– Spre puter rundt på gulvet.

– En må ha ansvar for musikk. Når musikk spilles går/danser barna rundt på gulvet.

– Når musikken stopper må alle opp på en pute uten at noe av kroppen er i kontakt med gulvet.

– Etter hver runde, tas en pute bort. Den som ikke får satt seg, er «ute».